LAMAN UTAMA

07 January, 2011

PERKHIDMATAN TALIAN INTERNET SEKOLAH 2011


Pada hari Khamis 6 Januari 2011 yang lalu, seperti yang telah dimaklumkan sebelum ini, pihak BTPN Perak telah mengadakan mesyuarat permuafakatan bersama JPN (Sektor ICT & Sektor Akademik), TM Bhd., K-Perak dan GiTN. Hasil mesyuarat tersebut adalah seperti berikut :

i. Mesyuarat diperjelaskan maksud `intreme` dalam surat KP(KSU)001/10 yang diistilahkan bahawa pihak KPM boleh menamatkan pada bila-bila masa peruntukan RM600.00 yang diperuntukkan untuk talian internet apabila KPM memutuskan satu talian internet khas untuk sekolah-sekolah KPM seperti sebelum ini.

ii. Pihak sekolah melalui Pengetua atau Guru Besar memang dinyatakan boleh secara terus mendapatkan khidmat dari mana-mana ISP untuk talian internet. Walau bagaimanapun, sekolah berkemungkinan akan menghadapi masalah kerana ISP yang sedia ada memberi khidmat talian beserta dengan syarat perjanjian perkhidmatan selama 2 tahun. Hal ini bakal menyulitkan sekolah kerana surat KP(KSU) menyatakan pemberian peruntukan secara intreme iaitu tanpa mensyaratkan suatu tempoh yang khusus.

ii. Sekiranya pihak sekolah membuat pilihan ISP secara terus, pihak BTPN tidak akan bertanggungjawab dan tiada berkaitan atas segala perihal berkaitan dengannya.

ii. Rumusan dan dapatan mesyuarat permuafakatan akan dimaklumkan kepada Tuan Pengarah JPN Perak untuk kelulusan secara terus atau kelulusan melalui JPICT Negeri Perak. Sekiranya mendapat kelulusan JPN & BTPN akan melaksanakan perkara berikut :
a).`Road show` bersama JPN & ISP yang dilantik akan melaksanakan proses penerimaan talian internet mengikut daerah melalui surat PPD untuk mendapatkan persetujuan semua sekolah secara berkelompok mengikut daerah.
b). ISP yang dilantik akan menyediakan Help Desk serta talian khas untuk sekolah-sekolah dan ISP ditegaskan agar kesulitan seperti sebelum ini tidak seharusnya berlaku lagi pada masa hadapan demi kepentingan P&P murid-murid di sekolah.
c). Perbelanjaan kehadiran dan lain-lain adalah di bawah seliaan ISP tersebut.

Justeru itu, bahawa segala keputusan dan apa juga berkaitan dengan perkara ini adalah di bawah Jabatan Pelajaran Negeri Perak.